TRAINING OF PERCUTANEOUS NEPHROSTOMY COMPETENCE IN UROLOGY RESIDENTS

Authors

  • Alexey Fonseca Vázquez Clínico Quirúrgico, Habana
  • Nurys Cervantes Hinojosa Universidad de Moa
  • Ada Iris Infante Ricardo Universidad de Holguín
  • Elianna Guzmán Cervantes Filial de Ciencias Médicas, Moa

Keywords:

training, competence, percutaneous nephrostomy

Abstract

In the present research, a methodology for training Percutaneous Nephrostomy competence was developed to improve the performance of Urology resident doctors in the care of patients with obstructive conditions of the upper urinary tract. The following research methods were used: documentary review and analysis, analysis-synthesis, induction-deduction, historical-logical and the systemic approach; It integrates a theoretical aspect structured by the principle of linking theory with practice, the dimensions that characterize the process and the training method of the Percutaneous Nephrostomy competence that provides dynamics through four procedures. The implementation of the methodology allows specialists to direct their activity based on the training of Percutaneous Nephrostomy competence of resident doctors in Urology.

References

Alonso, L.A. (2019). El método y la metodología como resultados científicos de la investigación. (Material orientador del programa de doctorado en Pedagogía). Universidad de Holguín, Cuba. https://dpedagogia.uho.edu.cu

Bermúdez, R., & Rodríguez, M. (1996). Teoría y metodología del aprendizaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Díaz, A.A. y Valcárcel, N. (2021). La evaluación de los procesos formativos desde la educación médica: Estudios de caso. Editorial de Ciencias Médicas. La Habana

Goodwin, W. E., Casey, W. C., & Woolf, W. (1955). Percutaneous trocar (needle) nephrostomy in hydronephrosis. Journal of the American Medical Association, 157(11), 891-894. https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/299740

Hatim, R. A. (2002). La educación de postgrado en Cuba. Material de Estudio Digitalizado de la Maestría en Educación Médica. La Habana, 15-40.

Pastoriza, R. R., & Gómez, J. L. A. (2019). Uso de la nefrostomía percutánea en pacientes con insuficiencia renal obstructiva. Revista Cubana de Urología, 8(1), 14-21. https://revurologia.sld.cu/index.php/rcu/article/view/479

Fajardo, L. R., Nhongola, G. C., & Rodríguez, A. J. C. (2022). Modelo por competencias del Especialista en Urología. Órbita Científica. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/1662

Salas Perea, R. S., Salas Mainegra, L., & Salas Mainegra, A. (2022). Las competencias y la educación médica cubana. La Habana: Ciencias Médicas.

Tobón, S. (2017). Ejes esenciales de la sociedad del conocimiento y la socioformación.

Valcárcel Izquierdo, N., & Díaz Díaz, A. A. (2021). Epistemología de las ciencias de la educación médica: sistematización cubana. La Habana: Editorial Ciencias Médicas, 265. http://www.ecimed.sld.cu/2021/05/

Published

2024-06-28

How to Cite

Fonseca Vázquez, A., Cervantes Hinojosa, N., Infante Ricardo, A. I., & Guzmán Cervantes, E. (2024). TRAINING OF PERCUTANEOUS NEPHROSTOMY COMPETENCE IN UROLOGY RESIDENTS. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(1), 239–251. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2577

Issue

Section

Ideas-Soluciones

Most read articles by the same author(s)