INTEGRATING CURRICULAR STRATEGIES INTO THE INITIAL TRAINING OF DOCTORS THROUGH THE HUMAN ANATOMY DISCIPLINE

Authors

  • Liane Santiago Pino Universidad de Ciencias Médicas
  • Amelia Santiago Pino Hospital Pediátrico Universitario de Holguín
  • Ada Iris Infante Ricardo Universidad de Holguín
  • Alexey Fonseca Vázquez Universidad de Ciencias Médicas Habana
  • Nurys Cervantes Hinojosa Universidad de Moa

Keywords:

higher medical education, integrated curriculum, information and communications technology

Abstract

In order to contribute to the initial training of medical professionals from the integration of curricular strategies and thus achieve a more comprehensive, educated and competent graduate, a study was conducted with the purpose of learning about perceptions teachers and students have regarding the use of ICT as a curricular strategy for integrating contents of Human Anatomy and Human Biochemistry subjects into initial professional training of doctors in the context of Covid-19. For this purpose, different methods were used such as: analysis - synthesis, induction-deduction, documentary review, pedagogical observation and survey. It is evident the favorable criteria regarding the usefulness of mobile phones in teaching human anatomy subject to integrate curricular strategies, promoting solid learning and more competitive training graduates in the medical work field.

References

Cañizares Luna, O., Sarasa Muñoz, N. L., & Loytra, A. (2018). Museos anatómicos en las universidades médicas cubanas. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.

Cañizares Luna, O., Sarasa Muñoz, N. L., & Morales Molina, X. (2018). Didáctica de las ciencias básicas biomédicas. Un enfoque diferente. Monografía en Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas.

Casanova Acosta, X., Salazar Duany, Z., Vicet Caliz, M., Miguez Linares, B., Torres Torres, A., & Lahera Sorzano, M. (2020). La educación en el trabajo, influencia en el proceso formativo en estudiantes de Educación Superior. Panorama. Cuba y Salud, 15(2), 33-38. https://www.academia.edu/download/103567636/pcs202g.pdf

García, I., Almaguer, R. P., & Gutiérrez, A. G. (2017). Propuesta de nexos cognitivos para la integración y generalización de conocimientos en la disciplina fisiología humana. Espíritu Emprendedor TES, 1(3), 46-58. https://www.espirituemprendedortes.com/index.php/revista/article/view/27

Hecht-López, P., & Larrazábal-Miranda, A. (2018). Uso de nuevos recursos tecnológicos en la docencia de un curso de anatomía con orientación clínica para estudiantes de medicina. International journal of morphology, 36(3), 821-828. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0717-95022018000300821&script=sci_arttext&tlng=en

Hernández Suárez, D., Rodríguez Acosta, Y., Hernández Suárez, D., & Tápanes Acosta, M. (2022). Las estrategias curriculares en función de la formación integral del egresado de las ciencias médicas. Edumecentro, 14. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742022000100023&script=sci_arttext

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. (5ta Ed.) México: EDAMSA IMPRESIONES SA de CV.

Hernández-Verdecia, I., & de las Mercedes Martínez-Navarro, S. (2019). Criterios de docentes y estudiantes sobre el uso de dispositivos móviles en el aprendizaje/Teachers and students´ criteria on the use of mobile devices in learning. Educación y sociedad, 17(2), 57-68. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/download/1356/pdf

Lantarón, B. S. (2018). Whatsapp: su uso educativo, ventajas y desventajas. Revista de investigación en educación, 16(2), 121-135. https://revistas.uvigo.es/index.php/reined/article/view/2132

Ministerio de Educación Superior. (2003). Documento base para la elaboración de los planes de estudio" D".

Oro, M. R., Ricardo, A. I. I., & Aballe, M. L. (2019). El uso de los recursos tecnológicos para favorecer el aprendizaje de los contenidos anatomofisiológicos. Revista Tecnología Educativa, 4(1). https://scholar.archive.org/work/mkw2rszkcberhhkq3jrovjmdny/access/wayback/https://tecedu.uho.edu.cu/index.php/tecedu/article/download/103/85/

Pérez Pérez, F., Díaz Díaz, J., Hurtado Montero, G., Araña Hernández, Y., & Ángulo Valladares, L. (2021). Estrategias curriculares: su implementación en el primer año de Licenciatura de Enfermería. MediSur, 19(2), 311-317.

Rodríguez García, A. M., Cáceres Reche, M. D. P., & Alonso García, S. (2018). La competencia digital del futuro docenteAnálisis bibliométrico de la productividad científica indexada en Scopus. https://digibug.ugr.es/handle/10481/91522

Sierra Figueredo, S., Pernas Gómez, M., Fernández Sacasas, J. A., Diego Cobelo, J. M., Miralles Aguilera, E., de la Torre Castro, G., ... & Acosta Hernández, Z. (2010). Modelo metodológico para el diseño y aplicación de las estrategias curriculares en Ciencias Médicas. Educación Médica Superior, 24(1), 33-41. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412010000100005&script=sci_arttext

Tamayo, S. (2017). APORTES DE LOS ENTORNOS VIRTUALES (EVEA) EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE DE LA ANATOMÍA HUMANA. Contributions of virtual environment in the teaching-learning process in human anatomy. Revista Argentina de Anatomía Clínica, 9(1), 5-8. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/anatclinar/article/download/16732/16554

Tay, J. A. G. G., Pradel, R. A., & Anda, J. J. M. (2014). El uso de la tecnología en la enseñanza de la anatomía en México y su comparación con la enseñanza internacional. Revista de la Facultad de Medicina UNAM, 57(3), 31-39. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=49878

Published

2024-12-09

How to Cite

Santiago Pino, L., Santiago Pino, A., Infante Ricardo, A. I., Fonseca Vázquez, A., & Cervantes Hinojosa, N. (2024). INTEGRATING CURRICULAR STRATEGIES INTO THE INITIAL TRAINING OF DOCTORS THROUGH THE HUMAN ANATOMY DISCIPLINE. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(2), 346–361. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2656

Issue

Section

Ideas-Soluciones

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>