APPLICATION OF INTEGRAL CALCULUS IN PHYSICS LEARNING

Authors

  • Abrantes Ângelo Luís Gomes Instituto Superior, Ciencias de la Educación, Sumbe, Angola
  • Nurys Cervantes Hinojosa Instituto Superior, Ciencias de la Educación, Sumbe, Angola
  • Pedro Sawoma Instituto Superior, Ciencias de la Educación, Sumbe, Angola
  • Edivânio da Resurreição Manuel Samuel Instituto Superior, Ciencias de la Educación, Sumbe, Angola
  • Elis Efraín Guzmán Romero Universidad de Moa, Holguín

Keywords:

integral calculus, didactic sequence, Mechanical Physics, meaningful learning

Abstract

The study carried out in 2023, at the initial training of the Bachelor of Education degree, in the specialty of Physics of the Higher Institute of Educational Sciences of the Sumbe municipality, province of Cuanza Sul in Angola, allowed us to verify limitations in the teaching process -learning of Mechanical Physics. To solve this problem, a didactic sequence was designed to apply integral calculus in learning the contents of Mechanical Physics. Methods of the theoretical, empirical and mathematical statistical level were used: analysis-synthesis, inductive-deductive, systemic-structural-functional, the application of surveys, interviews, as well as the percentage analysis of data extracted from reports and other sources of information, allowed synthesize criteria, based on triangulation, characterized by methodological rigor and scientific objectivity. The implementation of the proposal allows us to verify significant transformations in student learning, related to the acquisition of knowledge and the development of skills in the application of the integration rules in the contents of Mechanical Physics.

References

Ausubel, D. P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. https://www.uel.br/pos/ecb/pages/arquivos/Ausubel_2000_Aquisicao%20e%20retencao%20de%20conhecimentos.pdf

Bovo, M. C. (2004). Interdisciplinaridade e transversalidade como dimensões da ação pedagógica. Revista Urutágua, 7, 1-12. https://www.academia.edu/download/35593806/07bovo.pdf

Das, K. (2019). Role of ICT for better mathematics teaching. Shanlax International Journal of Education, 7(4), 19-28. https://eric.ed.gov/?id=EJ1245150

Esparza Puga, D. S. (2018). Uso autónomo de recursos de Internet entre estudiantes de ingeniería como fuente de ayuda matemática. Educación matemática, 30(1), 73-91. https://www.scielo.org.mx/pdf/ed/v30n1/1665-5826-ed-30-01-73.pdf

Flemming, D. M., & Gonçalves, M. B. (2006). Cálculo A, 6ª Edição, Ed.

Frigotto, G. (2008). A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. Ideação, 10(1), 41-62. https://saber.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/4143

González, T. C., Montes, O. R. N., & Guerre¬ro, L. S. (2018). El análisis-tecnológico del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Revista Transformación, 1(2), 202-213.

Iglesias Domecq, N., Alonso Berenguer, I., & Gorina Sánchez, A. (2018). La dinámica interdisciplinar del proceso de enseñanza-aprendizaje del Cálculo Diferencial e Integral en la carrera Ingeniería Civil. Transformación, 14(2), 214-225. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-29552018000200007&script=sci_arttext

Larson, R. (2011). Cálculo aplicado. São Paulo. Editora: Cengage Learning. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4462015/mod_resource/content/1/Func%C3%B5es%20de%20varias%20variaveis.pdf

Mex, N. (2019). Secuencia didáctica del Proyecto de Recomendaciones Literarias. Planeación didáctica y evaluación socioformativa para contextos vulnerables desde la socioformación, 1-9. https://www.researchgate.net/profile/Nicte-Mex-Be/publication/337209496_Secuencia_didactica_sobre_Proyecto_Recomendaciones_Literarias_FORMATO_DE_PLANEACION_DE_UNA_SECUENCIA_DIDACTICA_POR_PROYECTOS_SOCIOFORMATIVOS_PARA_LA_EDUCACION_BASICA_ACORDE_CON_LA_NUEVA_ESCUELA_MEXICA/links/5dcb949e92851c818049f.pdf

Morosini, L., & Rico, P. (2001). Propuesta metodológica basada en la concepción histórico-cultural para la formación de profesores primários [Tese de Doutorado, Universidade de Chapecó], Brasil.

Serna, E., & Serna, A. (2013). ¿ Está en crisis la ingeniería en el mundo? Una revisión a la literatura. Revista Facultad de Ingeniería Universidad de Antioquia, (66), 199-208. https://www.redalyc.org/pdf/430/43027041016.pdf

Stewart, J., Clegg, D. & Watson S. (2022). Cálculo. (9ª ed., Vol.1). Cengage Learning.

VILLARRAGA, B. A., ROJAS, O. J., & SIGARRETA, J. M. (2020). Metodología para la formación de conceptos asociados con las funciones de variable compleja. Revista Espacios, 41(06). https://www.revistaespacios.com/a20v41n06/20410624.html

Zayas-Batista, R., Escalona-Reyes, M., Estupiñán-González, R., & Cedeño-Intriago, R. (2023). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los conceptos de la matemática superior en las carreras de Ingeniería. Revista Transdiciplinaria de Estudios Sociales y Tecnológicos, 3(1), 37-46. https://revista.excedinter.com/index.php/rtest/article/view/62

Published

2024-12-09

How to Cite

Luís Gomes, A. Ângelo, Cervantes Hinojosa, N., Sawoma, P., Manuel Samuel, E. da R., & Guzmán Romero, E. E. (2024). APPLICATION OF INTEGRAL CALCULUS IN PHYSICS LEARNING. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 9(2), 593–611. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2676

Issue

Section

Ideas-Soluciones

Most read articles by the same author(s)