APPLICATION OF INTEGRAL CALCULUS IN PHYSICS LEARNING
Keywords:
integral calculus, didactic sequence, Mechanical Physics, meaningful learningAbstract
The study carried out in 2023, at the initial training of the Bachelor of Education degree, in the specialty of Physics of the Higher Institute of Educational Sciences of the Sumbe municipality, province of Cuanza Sul in Angola, allowed us to verify limitations in the teaching process -learning of Mechanical Physics. To solve this problem, a didactic sequence was designed to apply integral calculus in learning the contents of Mechanical Physics. Methods of the theoretical, empirical and mathematical statistical level were used: analysis-synthesis, inductive-deductive, systemic-structural-functional, the application of surveys, interviews, as well as the percentage analysis of data extracted from reports and other sources of information, allowed synthesize criteria, based on triangulation, characterized by methodological rigor and scientific objectivity. The implementation of the proposal allows us to verify significant transformations in student learning, related to the acquisition of knowledge and the development of skills in the application of the integration rules in the contents of Mechanical Physics.References
Ausubel, D. P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. https://www.uel.br/pos/ecb/pages/arquivos/Ausubel_2000_Aquisicao%20e%20retencao%20de%20conhecimentos.pdf
Bovo, M. C. (2004). Interdisciplinaridade e transversalidade como dimensões da ação pedagógica. Revista Urutágua, 7, 1-12. https://www.academia.edu/download/35593806/07bovo.pdf
Das, K. (2019). Role of ICT for better mathematics teaching. Shanlax International Journal of Education, 7(4), 19-28. https://eric.ed.gov/?id=EJ1245150
Esparza Puga, D. S. (2018). Uso autónomo de recursos de Internet entre estudiantes de ingeniería como fuente de ayuda matemática. Educación matemática, 30(1), 73-91. https://www.scielo.org.mx/pdf/ed/v30n1/1665-5826-ed-30-01-73.pdf
Flemming, D. M., & Gonçalves, M. B. (2006). Cálculo A, 6ª Edição, Ed.
Frigotto, G. (2008). A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. Ideação, 10(1), 41-62. https://saber.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/4143
González, T. C., Montes, O. R. N., & Guerre¬ro, L. S. (2018). El análisis-tecnológico del proceso de enseñanza-aprendizaje de la Matemática. Revista Transformación, 1(2), 202-213.
Iglesias Domecq, N., Alonso Berenguer, I., & Gorina Sánchez, A. (2018). La dinámica interdisciplinar del proceso de enseñanza-aprendizaje del Cálculo Diferencial e Integral en la carrera Ingeniería Civil. Transformación, 14(2), 214-225. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-29552018000200007&script=sci_arttext
Larson, R. (2011). Cálculo aplicado. São Paulo. Editora: Cengage Learning. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4462015/mod_resource/content/1/Func%C3%B5es%20de%20varias%20variaveis.pdf
Mex, N. (2019). Secuencia didáctica del Proyecto de Recomendaciones Literarias. Planeación didáctica y evaluación socioformativa para contextos vulnerables desde la socioformación, 1-9. https://www.researchgate.net/profile/Nicte-Mex-Be/publication/337209496_Secuencia_didactica_sobre_Proyecto_Recomendaciones_Literarias_FORMATO_DE_PLANEACION_DE_UNA_SECUENCIA_DIDACTICA_POR_PROYECTOS_SOCIOFORMATIVOS_PARA_LA_EDUCACION_BASICA_ACORDE_CON_LA_NUEVA_ESCUELA_MEXICA/links/5dcb949e92851c818049f.pdf
Morosini, L., & Rico, P. (2001). Propuesta metodológica basada en la concepción histórico-cultural para la formación de profesores primários [Tese de Doutorado, Universidade de Chapecó], Brasil.
Serna, E., & Serna, A. (2013). ¿ Está en crisis la ingeniería en el mundo? Una revisión a la literatura. Revista Facultad de Ingeniería Universidad de Antioquia, (66), 199-208. https://www.redalyc.org/pdf/430/43027041016.pdf
Stewart, J., Clegg, D. & Watson S. (2022). Cálculo. (9ª ed., Vol.1). Cengage Learning.
VILLARRAGA, B. A., ROJAS, O. J., & SIGARRETA, J. M. (2020). Metodología para la formación de conceptos asociados con las funciones de variable compleja. Revista Espacios, 41(06). https://www.revistaespacios.com/a20v41n06/20410624.html
Zayas-Batista, R., Escalona-Reyes, M., Estupiñán-González, R., & Cedeño-Intriago, R. (2023). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los conceptos de la matemática superior en las carreras de Ingeniería. Revista Transdiciplinaria de Estudios Sociales y Tecnológicos, 3(1), 37-46. https://revista.excedinter.com/index.php/rtest/article/view/62
Published
How to Cite
Issue
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial permite que el beneficiario de la licencia tenga el derecho de copiar, distribuir, exhibir y representar la obra y hacer obras derivadas para fines no comerciales siempre y cuando reconozca y cite la obra de la forma especificada por el autor o el licenciante.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
Lo anterior debe realizarse siempre sobre el artículo ya publicado por la Revista de Innovación Social y Desarrollo.
Los autores mantienen el control sobre la integridad de sus trabajos y el derecho a ser adecuadamente reconocidos y citados.
A los editores se les otorgan derechos no exclusivos para publicar y distribuir.