THE TUTORSHIP IN THE SPECIALTY OF INFIRMARY, FROM THE PERFORMANCE OF NURSES’ HEAD OF ROOM

Authors

  • Yanibeiry Rodríguez Góngora Filial de Ciencias médicas, Moa, Holguín
  • Nurys Cervantes Hinojosa Universidad de Moa, Holguín
  • Elianna Guzmán Cervantes Hospital docente, Moa, Holguín

Keywords:

comprehensive training, health, performance of head nurses, nursing education

Abstract

This research arises due to the need to address deficiencies identified at the "Guillermo Luis Fernández Hernández Baquero" Hospital in the municipality of Moa, province of Holguín, related to the tutoring process carried out by head nurses in the wards, which limits the preparation of students in the Bachelor of Nursing program. Therefore, a pedagogical strategy was proposed to enhance the tutoring process, based on the performance of the head nurses, to contribute to the training of nursing students. In the development of the research, theoretical, empirical, and statistical-mathematical methods were applied, such as analysis-synthesis, historical-logical, inductive-deductive reasoning, document review, interviews, and percentage analysis. The strategy presented represents a practical contribution and offers the staged actions required for its implementation. The results achieved

References

Addine Fernández, F. (2004). Didáctica: Teoría y Práctica. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, 71.

Aguilar, B. & Arteaga, J. (2022). Estrategias didácticas digitales para el aprendizaje significativo, en la asignatura de literatura.Tesis de Grado. Universidad de Guayaquil, Ecuador.

Añorga, J., Robau, D., Magaz, G., Caballero, E., Del Toro, A., & Capote, R. (2000). Glosario de términos de Educación Avanzada. https://www. scienceopen.com/document.

Babastro Caboverde, D. (2012). Alternativa metodológica para la superación del tutor de la carrera de Licenciatura en Enfermería (Doctoral dissertation, Tesis presentada en opción al título de Máster en Educación Superior). http://ninive.ismm.edu.cu/handle/123456789/1868

Bombino, L. L., & Jiménez Puerto, C. L. (2019). La preparación del docente y su papel como líder del proceso enseñanza-aprendizaje. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, (julio). https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/preparacion-docente-ensenanza.html

Gamboa Rodríguez, R. (2008). Estrategia de comunicación pedagógica para el establecimiento de relaciones armónicas del profesor con sus alumnos en la Educación Técnica y Profesional. Trabajo para optar el título académico de Máster Holguín.

García Galló, G. J. (1963). Estamos creando una pedagogía hecha en la vida y revolucionariamente. Escuela y Revolución en Cuba, no. IV. Ciudad de La Habana, Cuba.

García López, R. I., Cuevas Salazar, O., Vales García, J. J., & Cruz Medina, I. R. (2012). Impacto del Programa de Tutoría en el desempeño académico de los alumnos del Instituto Tecnológico de Sonora. Revista electrónica de investigación educativa, 14(1), 106-121. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=s1607-40412012000100007&script=sci_arttext

González A, Sánchez Y, Cárdenas M, Mondéjar J. (2013). Competencias docentes del tutor en la carrera de Licenciatura en Enfermería. Matanzas: Universidad Camilo Cienfuegos; 2013

Ministerior de Educación Superior (2022) Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo dogente y metodológico para las carreras universitarias. Resolución Ministerial 47/2022. La Habana.

Nápoles, E. (2019). La Educación en el Laberinto de la Modernidad. Editorial Libros para Pensar. Bogotá., Colombia

Prieto-Peña, A. I., González-Sánchez, A., & Díaz-Díaz, A. A. (2023). Importancia social de la preparación pedagógica del tutor en la formación del médico general integral. Revista Médica Electrónica, 45(3), 486-499. http://scielo.sld.cu/ scielo.php?pid=S1684-18242023000300486&script=sci_arttext

Real Academia Española. (1925). Diccionario de la lengua española (Vol. 1). Talleres" Calpe".

Reinoso Cápiro, C. (2002). Estrategia interactiva para el desarrollo de la competencia comunicativa. En (2ª Ed.), Comunicación Educativa. Ciudad de La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Rizo Vázquez AC, Pérez Lemus JF, Taureaux Díaz N, (2021). Caracterización del tutor como figura central en la formación del médico general integral. Educ Méd Super [Internet]. en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412021000300004&script=sci_arttext&tlng=pt 4.

Rodríguez López, M. (2013). Modelo del proceso de formación del profesor tutor para la carrera de Enfermería. Estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río (Doctoral dissertation, Universidad de Pinar del Río" Hermanos Saíz Montes de Oca". Centro de Estudios de Ciencias de la Educación Superior). https://rc.upr.edu.cu/handle/DICT/3881

Segovia, M. A. G., Domínguez, N. R., Versoza, L. M. P., & Nápoles, E. (2025). Las estrategias pedagógicas y su carácter sistémico-estructural-funcional. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 13(2), 354-368. https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/11344/9833

Published

2025-12-13

How to Cite

Rodríguez Góngora, Y., Cervantes Hinojosa, N., & Guzmán Cervantes, E. (2025). THE TUTORSHIP IN THE SPECIALTY OF INFIRMARY, FROM THE PERFORMANCE OF NURSES’ HEAD OF ROOM. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 10(2), 446–463. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2887

Issue

Section

Ideas-Soluciones

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>