TUTORIAL EDUCATION OF RESIDENTS IN INTEGRAL GENERAL MEDICINE

Authors

  • Yurileydis Villanueva Frómeta Filial de Ciencias Médicas
  • Nurys Cervantes Hinojosa Universidad de Moa
  • Elianna Guzmán Cervantes Filial de Ciencias Médicas
  • Elis E. Guzmán Romero Universidad de Moa

Keywords:

professional improvement, tutoring plan, methodology

Abstract

The present investigation arises from the insufficiencies in the professional improvement of the teachers, as a way of solving this problem, the elaboration of a methodology of professional improvement directed to the development of the tutelary plan of the residents in integral general medicine was proposed. For the development of the study, various methods and techniques were used such as logical history, analysis-synthesis, inductive-deductive, systemic-structural-functional, interviews, surveys. The methodology presented constitutes a practical contribution, obtaining favorable judgments that connote the feasibility of the proposal. The results achieved are considered effective as they contribute positive elements of their practical concretion in the training of residents in comprehensive general medicine.

References

Álvarez de Zayas, C. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Editorial Pueblo y Educación, 72.

Babastro Caboverde, D. (2012). Alternativa metodológica para la superación del tutor de la carrera de Licenciatura en Enfermería (Doctoral dissertation, Tesis presentada en opción al título de Máster en Educación Superior).

Betancourt, L. A. A., Cabeza, M. A. C., & Joniaux, C. A. M. (2020). Metodología para la obtención de resultados científicos en una tesis de maestría en pedagogía profesional. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. ISSN 1390-9010, 38-58. https://observatorioturisticobahia.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3220

Gamboa Rodríguez, R. (2008). Estrategia de comunicación pedagógica para el establecimiento de relaciones armónicas del profesor con sus alumnos en la Educación Técnica y Profesional. Trabajo para optar el título académico de Máster Holguín.

MES. (2019). Reglamento de la Educación de Posgrado. Resolución Ministerial 140/2019. La Habana.

Rodríguez, I. H., Peña, C. L. F., Hernández, J. J. P., & Maqueira, O. L. G. (2011). Contenidos fundamentales para la transformación del modo de actuación de los profesores de los Institutos Preuniversitarios Vocacionales de Ciencias Pedagógicas. Mendive. Revista de Educación, 10(1), 18-23. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/506

Soto, L. C., Santos, S. C., Díaz, E. G., Garcés, Y. Á., & Rodríguez, B. N. L. (2020). Propuesta metodológica para los tutores como orientadores en condiciones de universalización en el Centro Universitario Municipal de Esmeralda. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2027

Published

2023-07-17

How to Cite

Villanueva Frómeta, Y., Cervantes Hinojosa, N., Guzmán Cervantes, E., & Guzmán Romero, E. E. (2023). TUTORIAL EDUCATION OF RESIDENTS IN INTEGRAL GENERAL MEDICINE. Revista De Innovación Social Y Desarrollo, 8(1), 139–157. Retrieved from https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2328

Issue

Section

Ideas-Soluciones

Most read articles by the same author(s)